פסטיבל עכו לתיאטרון אחר ה-41 online ננעל לאחר ההכרזה על ההצגה הזוכה - "על אדמה מוזרת"

17/12/2020
פסטיבל עכו לתיאטרון אחר ה-41 online ננעל  לאחר ההכרזה על ההצגה הזוכה - "על אדמה מוזרת" (הגדל)

פסטיבל עכו לתיאטרון אחר ה-41, אירוע הדגל של העיר עכו, נפתח בתחילת השבוע והסתיים הערב, יום שלישי, 15.12 בטקס חגיגי ובו ההכרזה על ההצגה הזוכה בתחרות המסורתית של הפסטיבל, ההצגה "על אדמה מוזרת".

הפרס הוענק להצגה בשל מתוך אקט מרענן של מדע-לא-בדיוני מקומי, היוצרת סיון שלצר, נוגעת בהומור ובעדינות בתרבות ההנצחה והמורשת שבלב הזהות הישראלית. העבודה מפגינה איכות גימור גבוהה ומוקפדת, ושימוש ראוי לציון בכל מרכיבי המדיום - מוזיקה וסאונד, פרפורמנס, עיצוב, צילום, עריכה וטקסט. אלה נרתמים לפורמט של הדרכה במוזיאון מורשת, אך כיאה לתרבות שהיא מבקרת, המדריכות חדלות מלהוביל וקורסות פנימה אל עבר הטראומה, אסונות אקולוגים ושסעי הזהות האישית, ולבסוף נוטעות שורש של תקווה בגוף הממשי.

המעמד היה מאוד מרגש שכן לפני מספר חודשים כלל לא היה ברור מה יעלה בגורלו של הפסטיבל השנה בצל הקורונה. לאחר דחיית הפסטיבל שאמור היה להתקיים במהלך חוה"מ סוכות עקב החלטת הממשלה להטיל סגר כללי כדי להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה, החליטו עיריית עכו בראשות שמעון לנקרי והנהלת הפסטיבל לקיימו Online. קיום הפסטיבל למרות השנה הקשה והמאתגרת נעשה מתוך הרבה אהבה ותמיכה לתרבות ולשוחריה ונועד לתת במה, פרנסה ותחושת חיוניות לאמנים, ליוצרים ועובדי התעשייה.

הבמה ניתנה והצופים שיבחו, שש ההצגות שנבחרו להשתתף בתחרות, עברו אדפטציה על מנת שיוכלו להציג באון ליין והיצירות נשארו מסקרנות ומעניינות. ההצגות עסקו בנושאים המהותיים לחיינו בארץ, שאלות שישובו ויעסיקו אותנו גם ביום שאחרי הקורונה. היוצרים השנה, רובם ככולם, מבקשים לדון בעין ביקורתית בסוגית הציונות, הנרטיב הציוני, המטרות והיעדים של הציונות ובאתוס הישראלי. נושאים כבדי משקל שמטופלים לעיתים בצורה ישירה ולפעמים בצורה קלילה, מצחיקה ומשחררת.

פרס עיצוב התאורה הוענק ליאיר סגל, בהצגה "פינטה", בבימוי רוני טוביאס גדעון.
פרס השחקן הוענק לאילן זכרוב, "הג'וינט הישראלי", מאת ובבימוי ערן טובול.
פרס השחקנית הוענק לעירית בנדק, "הקהל מתבקש לעמוד", מאת עדינה חיימיס בשיתוף עידו קולטון.
פרס המחזה הוענק לעדינה חיימיס בשיתוף עידו קולטון, "הקהל מתבקש לעמוד".
פרס התאמה למסך הוענק ל"1948", בבימוי אפרת שטינלאוף.
פרס היוצר הוענק לאלעד משה, "אלאי-ם".

בוועדת השיפוט לקחו חלק יו"ר ועדת השופטים דר' דורית ירושלמי, דר' משה פרלשטיין, הבימאית טל ברנר, השחקנית מיכל ויינברג והיוצר ארי טפרברג.

שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו: "העיר עכו היא עיר של תרבות ומעבר לכך, פסיפס עשיר של תרבויות. בכל שנה אנו מקיימים את פסטיבל עכו לתיאטרון אחר ובחלק מהשנים ידע הפסטיבל משברים שונים שלמרות שקרו – הפסטיבל התרחש ותמיד נתן במה ליצירה חדשה, מקורית ובועטת. למרות שנגיף הקורונה טרף את הקלפים ואילץ אותנו לא לקיים את הפסטיבל במתכונת התו הסגול באופן פיזי, קידמנו במרץ את קיומו ב-ON-LINE מתוך תחושת שליחות בשם כל מי שעוסק בתחום התרבות והתיאטרון בארץ ונפגע מהמצב. עכו היא בית לתרבות ופסטיבל עכו הוא בית לתיאטרון. בית לא מוותר על יושביו. אנו גאים שהפסטיבל התקיים במתכונת שונה ועמד בכך באופן יעיל ואיכותי שמותיר טעם של עוד".

מאור בנזינו, מנכ"ל הפסטיבל שזוהי שנתו הראשונה בתפקיד: "עריית עכו וראש העיר שמעון לנקרי, הנהלת פסטיבל עכו לתיאטרון אחר והפקת הפסטיבל מבקשים להודות למשרד התרבות והספורט על שיתוף הפעולה בהוצאת הפסטיבל לפועל. אנו מודים לשר התרבות והספורט, חה״כ חילי טרופר ולראשת מנהל תרבות במשרד, הגב׳ גלית ווהבה שאשו, על שניצבו לימין הפסטיבל בשנה מאתגרת זו למשק בכלל ולתחום התרבות בפרט. תמיכה זו בפסטיבל ובאמנים אפשרה לנו לעמוד ביעד אותו הגדרנו לעצמנו - קיום הפסטיבל בכל מחיר, גם השנה, מתוך אהבה עמוקה והערכה גדולה לכל העוסקים והעובדים בתחום התרבות. יישר כוח!".

שלום שמואלוב, מנהל אומנותי: "למפגש הבלתי אמצעי המתאפשר בתיאטרון בין אמנים יוצרים ושחקנים לקהל שמגיע לצפות בהם אין תחליף. יחד עם זאת, למרות האתגרים העצומים ששנה זו כפתה על כולנו, אנו מאמינים כי הצלחנו להוציא תחת ידינו מוצר חדשני ויוצא דופן. הצגות פסטיבל עכו הגדירו השנה מחדש כיצד אמנות יכולה להסתגל למצבים קשים ולא מוכרים, ולמרות אילוצים כמו חוסר מגע ישיר עם הקהל, מצליחה לעורר מחשבה, לאתגר, לשמח ולהציף רגשות. אני מודה לראש העירייה שמעון לנקרי ולעיריית עכו על התמיכה למרות ימים מורכבים של חוסר וודאות, לאני ההפקה ולכל היוצרים, השחקנים והאמנים שלקחו השנה חלק בחוויה ייחודית ובלתי נשכחת".

בתחרות השנה השתתפו שש הצגות שנבחרו מתוך כ-180 הצעות ושהותאמו לצפייה מקוונת עם קבלת ההחלטה לקיים את הפסטיבל ON-LINE:

"הג'וינט הישראלי" - מאת ערן טובול, מציג את גדולי המנהיגים של מדינת ישראל כאילו היו צעירים בתקופתנו, שלא יכולים לקנות דירה וחוברים כדי לבנות מודל כלכלי קיבוצי. כשהקופה המשותפת שלהם נגנבת, הם מתפתים לעסקה מפוקפקת עם יאסי, סוחר הסמים. העסקה מסתבכת וכעת חייהם בסכנה. הם פותחים במלחמת הישרדות ומגלים שלניצחון יש טעם של הפסד ובכל רגע הקומדיה יכולה להפוך לאסון.

"פינטה" - יוצרת ובמאית: רוני טוביאס גדעון - היצירה "פינטה" נעה בין טקסט, תנועה, דימוי ואור, ושואבת השראה מיומניו של קולומבוס, מראיונות עם אילון מאסק, משידורי ספייסאקס, משידורי נאס"א ועוד, על מנת לבחון את אותם אנשים שיוצאים למסע, המניעים שלהם והמחיר שהמסע שלהם גובה.

"1948"- יצירה ובימוי: אפרת שטינלאוף מורי היסטוריה יקרים/ות! אתם כמעצבי הזהות העכשווית בראי העבר, מוזמנים/ות להשתלמות מקוונת בנושא: "1948- איך ללמד מאורע". ביחד נתבונן על העבר ונשאל שאלות על אמת היסטורית, על זיכרון קולקטיבי ועל נרטיבים. נלמד מתודות מגוונות כיצד ללמד את הנושא מרחוק בשעת חירום ומקרוב לכשנחזור לכיתות, ואולי נגלה דבר מה חדש על קורבנות ומנצחים. 

"אלאים الأيام  "Alayam  - כתיבה ובימוי של  אלעד משה, אירוע דיגיטלי העוסק בנזילותה של הזהות בחברה רב תרבותית. שברי וידאו טקסט וצליל על רקע עיר עשירה בזהויות ישמשו מגרש משחקים עבור להקת גברים אקראית בעולם של אחר מול אני, גבוה מול נמוך, אמת אבסולוטית מול סמנטיקה ומניפולציה.

"על אדמה מוזרת" - במאית ויוצרת סיון שלצר. הקהל נכנס לחלל מוזיאלי בו מוצגת תערוכה היסטורית שמתעדת את מבצע ״מן השורש״ שהתרחש בשנת 2042. זהו מבצע עקירות מאסיבי של כל העצים הלא מקומיים שנטעו בארץ
בעקבות רעיון ״הפרחת השממה״. הקהל מסתובב בין המוצגים והפרפורמריות, בסיור בין שבילי כאוס הנרטיבים שבו אנו חיים.

"הקהל מתבקש לעמוד" - סאטירה מאת עדינה חיימיס ועידו קולטון ובבימויו - החזרה הגנרלית לטקס יום הזיכרון המרכזי של תיכון 'עלומים' בעכו, פתוחה השנה לקהל. את הטקס מביים אריק יעקובסון, במאי שחולם לביים את "תיבת נוח" ועקדת יצחק בברודווי, אך נאלץ להסתפק בתלמידי שכבת י״ב בעכו. על אף המכשולים, נרקמות תובנות משמעותיות על היום המיוחד, הטקס ועל החיים במדינה ששוכחת לקדש את החיים כפי שהיא מקדשת את המתים. בהצגה משחקת השחקנית אסתי זקהיים.


 


 

Share/Bookmark
עבור לתוכן העמוד